Wednesday, April 25, 2012

Bersih..

Assalamualaikum w.b.t...

Bagaimanakah pandangan anda mengenai isu Bersih 3.0?

Asyik demonstrasi saja sekarang kat Malaysia ni.
28 April 2012 akan datang, dah diuar-uarkan akan diadakan lagi Demo Bersih 3.0.

Apa pandangan anda tentang isu ni?

Pandangan dari Mata

Assalamualaikum w.b.t...

Moga anda dirahmati olehNya.

Dalam kehidupan seharian andakan, perasan tak kalau kita pandang seseorang yang belum kita kenal, orang tu pula seorang yang CANTIK, HENSEM, MANIS, ADA LESUNG PIPIT, dan sebagainya yang indah secara zahiriahnya. Tika mana anda memandang mereka mesti ada yang bermonolog di dalam hati dan berkata :

--> " Cun ar awek tu! dah la cun, buat muka hodoh pun nampak lagi kecantikan dia..tambah-tambah bila dia senyum. Luruh jantungku, setiap malam tidur pun tak lena asyik dok tengok dia"

--> "Wei! mamat hensem tu tolong p.cik tu angkat baranglah! baiknya dia..siapalah awek dia kan? (isteri pun boleh jugak) mesti bahagia."

--> "Wah, bergaya ar mamat/minah tu, tinggi, pandai lagi. boleh buat suami/isteri."

Manakala bagi yang kurang berdandan or bergaya, TAK HENSEM, TAK CANTIK, TAK PANDAI BERGAYA, dan lain-lain. Bila mata memandang hanya sekilas pandangan dan berkata :

--> "Dahla tak cantik, gelak pulak kuat-kuat, dia ingat cantik ke?"

--> "Erm, mamat tu nak tunjuk macho la tu kat kita, kononnya baik tolong m.cik tu."

--> "Mamat/minah ni dah la tak pandai nak berfesyen, tak cantik/hensem plak tu, tak payahlah nak buat pandai depan orang ramai."


Itulah diantaranya contoh-contoh yang sering di dengar, janganlah pulak korang pertikaikan aku ni pernah tak cakap macam tu? haa!

Bukan apa, aku hanya nak berkongsi warna-warni kehidupan yang kadang tu kita tak pernah nak terfikir pun kan. Situasi sebegitu seolah-olah dah menjadi adat dalam kehidupan kita, semuanya nak sempurna dipandangan.

Tapi kalau dilihat akan pandangan manusia yang mempunyai nafsu, memanglah ia menjadi perkara yang terbiasa berlaku 'semuanya perlu perfect'. contoh ko nak pilih pekerja pun nak lawakan?..tapi tak tengok lagi hasil kerja dia..mungkin hampeh!!!..Begitulah berlaku sebaliknya.

Kadang yang buruk itu, selalu disisihkan padahal mereka punya hati yang perlu diselami juga. Dan yang buruk or jahat tulah yang tolong kita nanti bila kita susah.

Itulah adat kehidupan, kalau kita tengok iklan-iklan or personaliti-personaliti orang yang masuk dalam surat khabar or TV, ofkoslah mau yang meletup gitukan..!!! Lagilah meriah orang nak membeli, kuasa pembeli meningkat.Itu yang terjadi pada realitinya.

Walaupun begitu, pandangan kita ni kadang jahat yang selalu dirasuk oleh nafsu (syaitan pun selalu cucuk kita) yang jahat jika tidak berfikir secara mendalam dalam membuat sesuatu pnghakiman. Setuju tak?

Aku bukan sentuh mengenai pandangan manusia pada manusia ja tau, tapi pada benda lain jugak, contohnya pada binatang, tumbuhan, nak beli barang ke keta ke moto ke, dan sebagainya...kita mesti nak kesempurnaakan?heee~ tapi kalau barangan tu buruk sekalipun berbaloi la pada harga yang kita beli tu kan?. Aku pun jenis yang bersederhana, tak dalah nak demand benda-benda yang mahal janji benda tu berguna pada aku.

Maka, bersyukurlah atas kesempurnaan yang Allah berikan pada kita, walaupun tidak miliki wajah yang catik tapi akhlak kita baik itu dah memadai bagi pandangan Allah. iarlah engkau seburuk mana pun tapi engkau ikhlas dalam tindakan ia dipandang mulia oleh Allah.

Dan kita, jangan buat penghakiman walaupun ia sempurna secara luar tapi batinnya masih belum sempurna ia. Bantulah ia jika kita mampu melakukannya..

 

CANTIK/HENSEM + AKHLAK BAIK (tidak dibuat-buat) = orang akan sayang
CANTIK/HENSEM + AKHLAK BURUK = org meluat

TAK CANTIK/HENSEM + AKHLAK BAIK = orang sayang jugak
TAK CANTIK/HENSEM + AKHLAK BURUK = org meluat jugak